tiistai 18. maaliskuuta 2014

18.3.2014 Muutama kuva Isoltakuukkaalta


Pitihän se käydä tarkistaan Isonkuukkaan maisemat ilmasta käsin, kun edellisestä kerrasta alkaa on jo puolivuotta vierähtänyt. No eipä siellä ihmeelisä ollut tapahtunut, mutta jotain kuitenkin.
Lentokeli oli lämmön puoletsa ihan hyvä, mutta termot pakkasi vähän keinutteleen.


                                         Isonkuukkaan ajoharjoittelurata. Mersu odottaa kuskia???
                                     


sunnuntai 29. joulukuuta 2013

Tilannekatsaus 29.12.2013

No niin, vuosi 2013 alkaa olla pulkassa lentojen oslta, niin kuin muutenkin.

Lennot loppuivat tälle vuodelle 12.9.2013, kun moottori hajosi ja varaosien hitaan toimituksen vuoksi  kone lepäsi 3kk. korjaamolla. Monta hyvää lentopäivää meni hukkaan, mutta tulipa tehtyä "tärkeitäkin" juttuja, kuten remontoitua kotia.
Nyt moottori on jälleen kunnossa ja lento- ja kuvausharjoitukset jatkuvat heti, kun olosuhteet sallii.

Mukava, että kuvat on kiinostaneet ja toivottavasti niistä on ollut iloa teille kaikille.

Ja onnea vuodelle 2014

Lenneltyä tuli n. 50h ja lentokilometrejä vähän reilu 1800.

Valokuvia en ole laskenut, mutta ihan mukavasti.

Tässä olen laskeutunut vuoden pisimmältä kolmiolennolta, joka kesti 5h 45min. Kolmion kilometrit oli suorilla viivoilla mitattuna 247km ja kokonaislentomatka 292km.

Ja tähän päättyi vuoden 2013 lennot Luppoperällä. Tarkoitus oli lentää yli 300km kolmio, mutta yritykseksi jäi ainakin toistaiseksi.



Videonpätkä viime talvelta, joka vähän menee nykimällä eteenpäin.







sunnuntai 15. syyskuuta 2013

12.9.13 Kuukas-Luppoperä

Tänään oli tarkoitus lentää Kuukasjärvi-Utajärvi-Näljänkä-Kuukasjärvi kolmio, mutta yritykseksi jäi. Startissa bensaa oli mukana n.37l ja tuuli vähän sivusta, mikä hankaloittaa lähtöä. Ilmaan päästyä suuntasin kohti Utajärveä. Keli on muuten ihan hyvä Hetekylään asti, mutta pilvenhattaroita riitti väisteltäväksi. Utajärveä lähestyessä korkeutta oli n 600m, pilvet lisääntyi ja ilma muuttui kuoppaiseksi. Utajärven yllä oli niin tumma pilvi, että päätin vähän oikaista ja kääntyä kohti itää, Näljängän suuntaan,suunniteltua aikaisemmin. 
Ilmailusään mukaan tuuli oli lännestä n 1500m korkeudella, joten lisäsin kierroksia koneeseen.  Matkanteko kohti Näljänkää päättyi n.puolituntia Utajärven reitiltä käännyttyäni. Moottori leikkasi kiinni 1000m korkeudessa, joten ei auttanut kun alkaa katseleen laskeutumispaikkaa. Maassa näytti olevan tyyntä, kun veden pinnat olivat aivan peiliä niin päätin laskeutua metsäautotille Luppoperälle Oivassuon eteläpuolelle. Laskeutuminen onnistui ihan mukavasti, ainoastaan siiven kuoletus jäi vähän vajaaksi niin toinen päätarttui pienen männyn oksaa.
Kamppeet riisuttuani soitin Pääahon Markulle ja Mertalan Markolle, että tulevat hakeen kuten oli ennen starttia sovittu. Eikä siinä mennyt kun vähän reilu tunti, niin pojat oli paikalla. Nakkasimme kamppeet autoon ja lähdimme kotia kohti.
Lentoaikan n. 3h ja kilometrejä 140.